Machete Maidens
Unleashed! (2010)
Ohjaus: Mark
Hartley
Käsikirjoitus:
Mark Hartley
Haastateltavat:
Roger Corman, Joe Dante, John Landis, Andrea Cagan, Marlene Clark,
Colleen Camp, Pam Grier, Judith Brown, Sid Haig, Jack Hill, Marrie
Lee, Dick Miller, Patrick Wayne, Eddie Romero, Margaret Markov, Paul
Koslo, Gloria Hendry, Franco Guerrero, R. Lee Ermey, Leigh Christian,
Steve Carver, Carmen Argenziano
Vuonna 2011
katsottu elokuva nro: 368
Pisteet:
****
Viihdyttävä
dokumentti Filippiineillä 60-80-luvuilla tehdyistä
eksploitaatioelokuvista.
Dokumenttiohjaaja
Mark Hartley tuli tunnetuksi Not Quite Hollywood: The Wild, Untold
Story of Ozploitation! dokumentillaan, jossa käytiin läpi
70-luvulla ja 80-luvun alussa Australiassa tehdyt
eksploitaatioleffat. Tuo erittäin viihdyttävä dokumentti sai
minutkin tutustumaan paremmin aussituotoksiin, tosin olin jo aiemmin
osan tuossa dokumentissa olleista elokuvista jo nähnytkin, ja
tarkoitus olisi jossain vaiheessa katsella vielä lisääkin niitä.
Tässä uudemmassa dokumentissaan Mark käy läpi siis Filippiineillä
tehtyjä eksploitaatioleffoja ja jälleen lopputulos on viihdyttävä
dokumentti, ei tosin aivain Not Quite Hollywoodin veroinen, mutta
katsomisen arvoinen ehdottomasti jos eksploitaatioleffat
kiinnostavat.
Dokumentissa
lähdetään liikkeelle 60-luvulta, jolloin filippiiniläisohjaajat
Gerard de Leon ja Eddie Romero tekivät Blood Island-trilogian, jolla
saavuttivat melkoisen kovaa mainetta Amerikassa
drive-in-teattereissa. Amerikkalaistuottaja Roger Corman tajusi, että
Filippiinit olisi täydellinen paikka tehdä halpisleffoja pienellä
rahalla juuri sillä hetkellä. Maa oli amerikkalaismyönteinen,
joten siellä oleminen oli suht turvallista, tosin vielä tuohon
aikaan lähes kaikilla oli siellä aseet ja ihmishenki oli halpaa.
Amerikkalaisia näyttelijöitä ja elokuvantekijöitä kuitenkin
kunnioitettiin ja kaikki paikalliset halusivat päästä isoihin
amerikkalaiselokuviin, tai isoihin ainakin heidän näkökulmastaan.
Elokuva-avustajia sai siis puoli-ilmaiseksi ja asuminenkin oli
halpaa. Paikalle alettiin lennättämään amerikkalaisnäyttelijöitä
ja elokuvantekijöitä. Kuvauskalusto oli usein paikallisilta
lainattua, joten se saattoi olla todella vanhaa ja paskaa, mutta
pääasia että jotain tallentui filmille.
Aluksi Corman
keskittyi tuottamaan Woman in Prison-leffoja, kuten The Big Doll
House, Women in Cages, The Big Bird Cage ja The Hot Box. Niissähän
on useimmiten joukko vähäpukeisia tai kokonaan alastomia naisia
vankilassa, jotka alkavat joko taistella vanginvartijoita vastaan tai
pakenevat vankilasta. Elokuvissa on runsas määrä väkivaltaa,
kidutusta, seksiä ja voimakastahtoisiksi kasvavia naisia.
Näyttelijöinä oli mm. Pam Grier, Margaret Markov, Andrea Cagan,
Judith Brown ja Sid Haig, jotka kertoilevat hauskoja muistoja
kuvausten ajoilta. 70-luvulla Corman tuotti runsaasti myös elokuvia,
joissa oli päärooleissa tummaihoisia. Kuten TNT Jackson ja Savage!
Black Mama, White Mama elokuvassa päärooleissa oli sekä
tummaihoinen että valkoihoinen, Pam Grier ja Margaret Markov.
Ohjaajina oli usein paikallisia ohjaajia, kuten Cirio H. Santiago ja
Bobby A. Suarez, jotka tehtailivat Cormanin tuotantoyhtiölle
halpisroskaa, joita sitten pyöritettiin varsin tuottoisasti
Amerikkalaisissa drive-in-teattereissa.
70-luvun alussa
Filippiinejä hallinnut presidentti ja diktaattori Ferdinand Marcos
julisti maan sotatilaan ja keräsi kaikki aseet kansalaisilta.
Turvallisuus ei kuitenkaan lisääntynyt, sillä sotilaat saattoivat
ampua kenet tahansa jos rikkoi ilkonaliikkumiskieltoja tai muita
sääntöjä. Tilanne vaikeutti jonkun verran elokuvien tekemistä,
mutta Marcos sattui pitämään amerikkalaiselokuvista ja antoi
amerikkalaisten jatkaa halpisleffojen tekemistä kuten ennenkin. Hän
antoi näille myös sotilaitaan ja sotakalustoa käyttöön, jotta
maa näkyisi näyttävästi elokuvissa. Sotilaat saattoivatkin tulla
kuvauksiin juuri taisteltuaan kapinallisia vastaan ja vaihtoivat
leffakuvauksia varten vain paukkupatruunat aseisiin ja palasivat
kuvausten päätyttyä tai ihan tylysti kesken kuvausten taas
taistelemaan kapinallisia vastaan. Myöhemmin 70-luvun lopulla
Francis Ford Coppola kuuli Cormanin saavan puoli-ilmaiseksi
sotakalustoa ja sotilaita elokuviinsa Filippiineillä ja valitsi maan
elokuvansa Apocalypse Now kuvauspaikaksi. Valinta osoittautui varsin
vääräksi, sillä Marcos ja tämän sotilaat kynivät kaiken
mahdollisen rahan Coppolan tuotantobudjetista ja vähän ylikin.
Coppolan kuvaukset menivät reilusti yli varatun ajan, kun
sotakalustoa ei kuulunutkaan sovittuna aikana paikalle. Elokuvan
sotilasneuvontantajana toiminut ja pienessä roolissakin nähty R.
Lee Emrey kertoilee näistä tapahtumista hieman tarkemmin.
80-luvulla suosioon
nousi For Y'ur Height Only elokuvassa näytellyt 83-senttinen
kääpiönäyttelijä Weng Weng, joka esitti James Bond-tyylistä
salaista agenttia, joka esikuvansa tavoin voittaa pahikset ja saa
naiset, mutta huomattavasti Bondia humoristisemmin. Elokuvan
esitysoikeudet myytiin lukuisiin maihin ja Weng Weng nähtiin samassa
roolissa myös elokuvissa Agent 00 ja The Impossible Kid. Weng Weng
kuoli vuonna 1992 kun alkoi juomaan liikaa eikä pieni sydän
kestänyt moista. Franco Guerrero on myös varsin tunnettu
filippiiniläisnäyttelijä Weng Wengin lisäksi. Hänet muistetaan
erityisesti rooleistaan elokuvissa Pay or Die, Dynamite Johnson,
Cleopatra Wong, The One Armed Executioner, Warriors of the Apocalypse
ja American Commandos. Niistä monissa näytteli myös
singaporelaisnäyttelijätär Marrie Lee, joka esitti Cleopatra
Wongin hahmoa. Guerrero ja Lee kertoilevat muistojaan noilta ajoilta.
Dokumentissa oli
lukuisia elokuvia, joita aion katsoa jossain vaiheessa. Mieleen jäi
etenkin Firecracker niminen kungfu-leffa, joka vaikutti hyvältä
roskalta. Hyvä dokumentti on siis kyseessä, joka kannattaa katsoa
jos vähän erikoisemmat elokuvat kiinnostavat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti